zaterdag 24 augustus 2019 5e overnachting Laerdal naar Aurlånd Noorwegen 43 km

24 augustus 2019 - Aurland, Noorwegen

Vandaag even rustig aan gedaan. Ik was niet zo lekker en wat hoofdpijn.....  maar wat heb ik weer genoten! Vandaag was weer een kadootje! Ik mocht de sneeuw aanraken, zo dicht bij kwam ik. Ik kan mij herinneren uit het jaar 1985 dat we tussen de sneeuw reden in de zomer. Dat is nu anders.....

Weer leuke ontmoetingen gehad met mensen uit Denemarken, België en zelfs uit Korea. De Koreanen zijn gekomen met het vliegtuig naar Denemarken. Met de boot naar Noorwegen en rijden in een gehuurde auto door Noorwegen in 8 dagen. In Noorwegen hebben ze witte en groene kentekenplaten. Ik denk dat de Noren groene kentekenplaten hebben en de gehuurde auto's en gehuurde campers witte kentekenplaten hebben. Dat is goed om te weten onderweg bij de smalle wegen om rekening te houden dat het bestuurders zijn die niet gewend zijn om in de bergen te rijden.... Met Erik heb ik vroeger vaak door de bergen gereden en hij heeft mij geleerd, als ervaren vrachtwagenchauffeur, waar ik op moet letten tijdens het rijden zoals niet te veel je remmen gebruiken maar de motor te gebruiken om af te remmen door een lage versnelling te nemen. Ook hebben we nooit op een grote parkeerplaats aan de snelweg overnacht. Je kan beter een dorpje inrijden en daar op een parkeerplaats staan dan aan de snelweg. En als je geluk hebt staat er een markt voor je deur de volgende dag of wordt je wakker van een mooi Carillon ( dat was in Tsjechië, zo mooi hoe dat over het plein galmde! )

En nu sta ik op een camping in het dal met verschillenden nationaliteiten :-)

Mensen die allemaal op hun eigen manier vakantie houden, de één gaat naar een hotel/Hytte, de andere een luxe camper/ caravan, de andere met de auto en een tentje alles zo bepakt mogelijk en dan komt er bij het opruimen van de tent een heel matras uit ;-), de andere heeft zijn auto zo omgebouwd voor de nacht dat ze in de auto slapen en de andere gaan backpacken, helemaal terug tot de basis. Ook veel  motorrijders in groepen en een paar fietsers bepakt met hun uitrusting. En wat het leuke is? Dat kan en mag allemaal in Noorwegen. Geen sjieke kleding, allemaal outdoorkleding aan om te zorgen dat ze goed beschermd zijn tegen het klimaat hier. En wat me ook opvalt..... het regent een beetje en de mensen blijven gewoon buiten zitten ondanks dat ze nat worden en het wat kouder is.

Via facebook contact gehad met Nederland. Daar is nu weer een hittegolf en ik zit hier met een dikke trui aan en muts op in Noorwegen 😄

Lieve groet van Hortance uit Aurlånd

1. Els:
    Echt weer genoten van jou mooie verhaal . Groetjes
  2. Mirjam:
    25 augustus 2019
    Leuk om je zo kunnen volgen!
  3. Anne Marie:
    25 augustus 2019
    Lieve Hortance, wat leuk dat je het allemaal opschrijft en deelt met ons. Ik geniet mee van de mooie foto's en je verhaal en ben ondertussen blij dat ik hier ben met een hittegolf) (Ik hou niet zo van de sneeuw ). Dank je wel dat ik mee mag genieten van jouw vakantie
  4. Ietje Jeswiet:
    26 augustus 2019
    Bij deze foto's kan ik me voorstellen dat Scandinavische componisten melancholische muziek schreven.
    Je schrijft leuk en hebt lef!
    Liefs Ietje

Hier inderdaad heet. Niets voor mij.