Woensdag 28 augustus 2019. Laatste dag in Noorwegen van deze vakantie

28 augustus 2019 - Kristiansand, Noorwegen

En nu ( woensdag 28 augustus 2019) zit ik weer in Kristiansand in een drukke stad met veel terrasjes en winkeltjes en verlang ik weer terug naar de bergen maar om daar perminent te wonen zal ik de charme van de stad en de mensen wel gaan missen. Zittend hier op een rots met uitzicht op een strandje met rotsen in het water schrijvend aan mijn verslag, stopt er een auto met een man in uniform en laat zijn hond uit. Het is een politieman met zijn hond, deze zwarte Labrador is getraind om drugs op te sporen bij de boten en vliegtuigen bij de reizigers. En deze mooie hond heeft het geluk dat hij bij de politieman als gezinshond mag wonen als hij off-duty is.

Even later komt hier een een burgerman, die zijn leven lang al hier in Kristiansand woont, zijn hond uitlaten. Ook met een Labrador. Een heel gesprek met hem gehad in het engels hoe bepaalde dingen hier in Noorwegen zijn geregeld. Vroeger werkte zijn hele familie op de boot de "Colorline" maar hij werd zeeziek en werkt nu bij de trein. Vandaag gaat hij met Duitse vrienden naar de bergen om te gaan "Hiken" (bergtocht van 6 uur maken) maar het weer wordt slecht, 100ml regen wordt er voorspeld dus ik vertrek op tijd weer naar huis. Hij raadde mij ook aan om te gaan wandelen in de bergen en de stilte te gaan ervaren en dan onderweg in een berghut te gaan overnachten. ( vereniging in Noorwegen TNT geloof ik, dan mag je in de berghutten overnachten en er ligt eten klaar tegen een vergoeding ) Wouw, dat lijkt me gaaf... alleen om dat in mijn ééntje te gaan doen???

Met mijn voorraad aan eten, kleding en aan boeken kan ik nog wel weken wegblijven van huis. Vermaken zal ik me wel maar het is ook fijn om weer naar huis te gaan!

Wat heb ik het getroffen met het weer hier in Noorwegen. Voor die tijd was er veel regen en als ik hier vertrek is er ook veel regen voorspeld. Ik heb genoten van de natuur en deze fantastische dagen met veel kadootjes! Dankbaar ben ik dat ik deze reis heb mogen beleven en Terugkomen doe ik zekers naar dit geweldige land!

Bedankt voor het meereizen via mijn verslagen en jullie reacties en ik hoop dat jullie er ook van genoten hebben.

Straks ga ik op de boot. Om een uur of 19.00 uur kom ik aan in Denemarken. Dan heb ik zo'n 900 km te rijden naar mijn stad " Deventer". Onderweg zal ik 1 overnachting doen. In Noorwegen heb ik zo'n 1620 km gereden door het schitterende landschap in 8 dagen waar je gemiddeld 60 km per uur rijdt. Exclusief de stops om foto's te maken en te genieten van het uitzicht.....

Dit is mijn laatste verslag van mijn reis in Noorwegen 2019. Tot de volgende keer! Lieve groet van mij, Hortance

ps. de factuur van de Tolwegen krijg ik nog per post opgestuurd, benieuwd wat ik mag gaan betalen omdat het geregistreerd wordt op het kenteken van de auto.

Boot Kiel-Oslo: 900 Nkr auto 2-5meter, 3-sterrenhut met uitzicht op zee: 2700 Nkr, dinerbuffet: 339 Nkr, ontbijt: 148 Nkr. 100 Nkr is ongeveer 11 euro Tot: 4087 Nkr)

Boot Kristiansand-Hirthals: volwassen: 16 euro, auto 2-5 meter: 68 euro, dinerbuffet: 21,80 euro Tot: 105,80 euro

1 x veerboot: 40 Nkr Jostedals

Tanken: ongeveer 150 liter getankt: 1 liter  voor ongeveer 14 Nkr

1. Els:
    28 augustus 2019
    Het was weer heerlijk mee reizen :D Dank!
  2. Els:
    28 augustus 2019
    Mooi geschreven, bedankt voor jouw verslagen, wij hebben daar erg van genoten,
  3. Ria Wever:
    28 augustus 2019
    Hortance, er waren verschillende foto's die mij bekend voorkwamen. Hartstikke leuk dat je een gedeelte dezelfde route hebt gereden. Wij hadden wel die tunnel van 20 km. gereden. Dat was heel apart, halverwege is er een grote parkeerplaats dat (kunstmatig) daglicht heeft. Nog een goede reis naar huis en daar kun je heerlijk nagenieten van je mooie reis Noorwegen.
  4. Patrick:
    28 augustus 2019
    Bedankt voor je geweldige reisverhalen
  5. Anne Marie:
    28 augustus 2019
    Hoi Hortance, Een veilige thuisreis en dank je wel voor je mooie verslagen Ik heb ook een beetje vakantie gehad.
  6. Petra:
    28 augustus 2019
    Wat was t fijn om je verhalen te lezen. Dank je wel voor het delen. Kijk goed uit onderweg en fijne thuiskomst in Deventer! ❤
  7. Ietje Jeswiet:
    28 augustus 2019
    Goede thuisreis met een hart vol moois🌈❄🇳🇴🇺🇳🇳🇱