mijn grote vakantie 2018 Deel 2

7 januari 2018 - Palamós, Spanje

Zondag 7 januari 2018

Het was een rustig plekje, mijn overnachtingadresje op het pleintje van het dorp  Brinon-sur-Beuvron in Frankrijk. De volgende ochtend staat er achter mij een vrachtwagen uit te laten, ik kijk door de ramen en ik zie daar een groentekraam ( op zondagochtend....) Toen ik Tommy uitliet en langs de kraam liep begroette de koopman mij vriendelijk en ik kreeg een mandarijn van hem. Hihihi wat een charmeur ;-) later heb ik nog wat groente en fruit gehaald. Ik had zelf alles al gepakt en klaar gelegd. Zegt hij tegen mij toen ik aan de beurt was: zelf-service? In mijn beste Frans maar uitgelegd dat dat in Nederland mag... (als we maar niet in het fruit gaat knijpen ;-) Het jachtseizoen was geloof ik ook geopend. Allemaal jagers op pad met hun honden. Via mooie D-wegen mijn route vervolgd richting Spanje. De nacht heb ik in Bellas ( 130 km voor Montpellier ) verbracht op een particuliere camperplaats. Daar kon ik mooi aan de stroom staan om de accu volop te laden (12,7)  en de verwarming kon lekker aan. Onderweg redde ik het niet om s'avonds en al helemaal S'ochtends de verwarming aan te zetten als je niet aan de 220 volt zit. Gelukkig was het niet heel erg koud en ik lig op 2 schapenvachten met een goed dekbed over mij heen. Tommy ligt bij mij, anders is het voor hem te koud... boft hij even ;-)

De hele nacht heeft het geregend en er was ook onweer en een flink gerommel. Gelukkig zijn we alle twee niet bang voor onweer. Even later ging de regen over in sneeuw. Er lag wel een pak van 10 cm en het weerbericht melde dat het nog een paar dagen door ging regenen/sneeuwen ( ik zat op een hoogte van 850 meter) Toen heb ik toch maar besloten om 14.30 uur verder te gaan rijden naar Spanje. Via een snelweg de route opgepakt. Ik wou geen Tolweg rijden maar het laatste stuk wel gedaan, dat scheelde mij een goed uur! Aangekomen in Peralada had ik net het laatste camperparkeerplaatsje.... het was een kleintje, de andere campers zijn daar te groot voor ;-) en het voordeel is dat de parkeerplaats verlicht is en er zijn ook camera's. Tommy uitlaten wanneer er voldoende licht is vind ik niet erg maar in het pikkedonker op mijn vorige overnachtingsplaats... brrrr

Terwijl ik dit reisverslag aan het maken ben, zit er naast mij 1 heerlijk te snurken. Alleen ... waar kan hij zo moe van zijn? ;-)

Dinsdag 9 januari 2018

Wakker worden met de zon, geweldig! Lekker rustig aan gedaan, koffie in bed gedronken, nog wat gelezen in het mooie boek: Op weg naar de Hemel van Hans Peter Roel. Gaat over een jonge vrouw die eerst in een ashram verblijft en daarna naar Santiago de Compestela gaat lopen en daar haar liefde van haar leven ontmoet.

Met Tommy samen het stadje doorgelopen en smiddags nog een keer. Er zitten hier heel veel ooievaars die vanuit Afrika komen. Ze klepperen ( had ik nog nooit gehoord) maar dan klapperen ze met hun snavels tegen elkaar aan. De tip kreeg ik van mijn camperbuurman. Hij attendeerde mij dat ze daar zaten. Nadat ik Tommy naar de camperbus had gebracht ben ik zelf nog door alle straatjes en steegjes het stadje doorgelopen. Het is hier zo stil, de inwoners zijn er wel maar ze zitten in hun potdichte huizen. Het stadje is mooi opgeknapt en het is er schoon. S'avonds in een lokaal restaurant uit eten geweest met mijn camperbuurman Kick ( ondertussen hebben we elkaars naam gedeeld :-)) het was gezellig om zo samen te eten. Het is altijd wel spannend als je iemand niet kent maar dit zijn ook weer de kadootjes van het leven als je dan een leuke avond hebt gehad. Deze man heeft veel gewerkt in het buitenland ivm watervoorzieningen. Bijzonder om op vele plaatsen gewoond te hebben. Morgen ga ik maar weer eens verder kijken in het land, er schijnt hier op een half uurtje rijden een camperplaats te zijn met een douche... ook wel eens fijn ;-)

Woensdag 10 januari 2018

Met de zon weer wakker geworden, als het nog donker is in de ochtend blijf ik nog lekker liggen, zo wil het wel eens voorkomen dat ik dan weer inslaap en pas om 9.30 uur wakker wordt,tja... wat maakt het uit, Ik heb vakantie! Alweer een week onderweg.

De dagelijkse rituelen, opstaan koffie drinken, Tommy uitlaten, Tommy eten geven, bed weer opruimen en dan voor mijzelf een ontbijt maken, de ene keer Griekse yoghurt en de andere keer havermoutpap. Oja wassen en omkleden ook nog! Nog een hele tijd met de buurtjes gepraat ( Dick en Wanda)  over het camperleven. Heerlijk daar kan ik wel uren over praten net zoals mijn wandeltocht naar Santiago de Compestela ;-) Daar gaan we dan zo'n uurtje of 14.30 uur op weg naar de camperparking met douche! Onderweg nog boodschappen gedaan en toen kreeg ik een e-mailtje van Tommy zijn Dierenarts dat het toch wel verstandig is om een lokale dierenarts naar zijn oog te laten kijken. Zo gezegd zo gedaan.....

Tommy heeft al een paar weken etterige oogjes, ik dacht een verkoudheid net Zoals bij mensen en dat kan ook wel weken duren. Maar gisterochtend was daar in eens een rode vlek op zijn rechter oog. Tja dan ga ik me wel zorgen maken. Mijn eigen dierenarts gebeld, ik zou de volgende dag teruggebeld worden door de vervangende dierenarts. Toch maar even een email gestuurd naar de praktijk en gelukkig had ik een privé e-mailadres van mijn eigen dierenarts. Deze had ook aan het begin van de middag mij geantwoord vanuit Amerika zodoende kon ik direct handelen om op zijn advies naar de dierenarts te gaan. Tommy heeft een wondje in zijn oog, dus 2 soorten druppels, Een ooggel en een antibiotica en dat moet 30 dagen lang gebruikt worden.

Ach arm beestje, het is goed gegaan vandaag zonder een muilkorf ( die had ik voor de zekerheid maar gekocht voordat hij mij gaat happen...., maar het kon zonder! )

Voor de medicatie kon ik naar de Drogist. Net voor het donker zijn we op de camperparking Massis del Montgri in Bellcaired'Empora aan gekomen. Een plek met electriciteit en dan morgen op mijn gemak een douche nemen. Geen zin meer om eten te koken dus het werd een broodje met sobrassado ( soort smeerbare chorizoworst) nog even Facebook en Netflix en dan toch maar mijn bed opmaken voor de nacht.....

Vrijdag 12 januari 2018

Gisteren een rustig dagje gehouden en een uitgebreide douchebeurt. S'middags nog lekker even gelezen in de zon en later toen het kouder werd weer de camperbus in met de verwarming aan. S'nachts is het hier maar een paar graden boven nul. Overdag, rond 12 uur, loopt het op tot 12/14 graden. S'ochtends is het nog erg koud! Dan moet het al licht zijn want anders kom ik niet onder mijn dekbed vandaan... en het liefst met een zonnetje ;-)

Vandaag werd ik wakker met weer nekpijn en hoofdpijn, na 2 paracetamol zakt het wel weg, ik heb een vermoeden dat ik snachts te gespannen slaap, heb er al 3 maanden last van en nu natuurlijk een ander bed dan thuis. Overdag gaat het goed!

Twijfel, wat ga ik doen vandaag... hier blijven of verder gaan. Ook zonde om met het mooie weer te gaan rijden en ik wil niet al te ver Spanje in want ik moet ook weer terug naar huis en om nu al richting huis te rijden is geen optie omdat het in Frankrijk slecht en koud weer is en hier is het nog zonnig weer. Mijn besluit is om dan nog maar een nachtje hier te blijven op dit camperpark, het bevalt me goed en ik voel me hier veilig. Dan hier de boel maar een beetje verkennen op de fiets met Tommy achterop.

Was een leuke middag, na de fietstocht mijn boek uitgelezen in de zon. Vanmiddag had ik besloten om vanavond niet zelf te koken en uit eten te gaan. Dan moet ik even het camperpark verlaten en dan kan ik de poort weer openen met een code. Even een gedoetje maar ik heb er zin in. Vanmiddag had ik al een espresso gedronken in het restaurant en gevraagd wat de eet tijden van de Spanjaarden zijn: tussen 13-16 uur en 20-23 uur. Om 20 uur met goede moed naar het restaurant in Albons. Eerst voorbij gereden, omgedraaid, ziet er wel erg donker uit en geen auto's op de parkeerplaats. Dan maar op weg naar de supermarkt. Toch maar weer terug gereden, die Spanjaarden eten veel later dan wij in Nederland, toch maar even vragen, licht was aan, zaten mensen bij de kachel maar de deur was op slot. Kijk ik nog eens op de menukaart.... alleen in juli en augustus van 20-23 uur. Toch maar naar de supermarkt. Net de auto geparkeerd is de supermarkt dicht en hebben ze net het rolluik van de slager naar beneden gedaan.... grrrr dan zelf koken of toch naar het volgende plaatsje naar de supermarkt. En daar was er het restaurant in Verges waar ik heerlijk heb gegeten vanavond. Al met al een leuke dag gehad!

Van mijn camperburen gehoord dat het een leuk vlak stukje fietsen is naar de kust .... dat word morgen dan mijn vierde nacht op deze plek :-)

Zondag 14 januari 2018

Gisteren een luie dag gehad, leve Netflix ;-)

Maar vandaag heb ik besloten om weer verder te gaan, het trekt me nog niet om richting het noorden te gaan ( regen, sneeuw en kou) maar wel in twijfel van wat doe ik.... blijf ik hier nog een beetje rondhangen of ga ik toch langzaam richting huis. Van de camperburen ( Gerrit en Joke) kreeg ik nog een leuke tip om vlakbij een kleine klooster te bezoeken.

Na de camperbus rijklaar te maken ( van het stroom af, water bijvullen, waterafvoeren toilet legen) besloot ik om eerst zoals de Spanjaarden een uitgebreide lunch te nemen, hoef ik vanavond niet te koken ;-) op weg naar het restaurant van vrijdagavond, die toen gesloten was, met de gezellige Engels pratende eigenaar en zijn zoon.

Ik had geluk, er werd al druk geluncht. Of ik Solo was? Vroeg de Spanjaard. Si. Hij had een mooi tafeltje voor mij voor 4 personen. Gelijk werd het bestek en de wijnglazen voor de 3 andere personen weggehaald. Ik zat achterin in een grote eetzaal, in het midden een openhaard, zo had ik mooi een overzicht over de etende Spanjaarden die met hun hele familie aan het eten waren. De eigenaar hield alles in de gaten, verwelkomde de gasten, nam de bestelling op, ruimde een bord van de tafel af, maakte grapjes aan tafel en zorgde dat alle gasten niks tekort kwamen.

Met een salade begon ik, weer met plakjes worst er boven op, van de eigenaar kreeg ik nog een schaaltje met zwarte rijst om te proeven, het leek wel of dat gaar gekookt was in een schelpdierenboullion, hij had wel in de gaten dat ik opensta voor de specialiteiten van de streek. Op zijn aanraden heb ik ook het hoofdgerecht uitgekozen, zelf had ik het nooit uitgekozen maar het was heerlijk. Varkensvlees aan bod en modder gaar, pa zou het heerlijk gevonden hebben :-)

Ze zijn hier in Spanje super snel met brengen van de gerechten, ik heb weinig kans om mijn eten te laten zakken. Gelukkig laat het dessert en de espresso even op zich wachten. Een cornetto ijshoorntje is het geworden. Ik had een schaaltje ijs verwacht ;-))

Nog even naar de toilet alvorens mijn reis te vervolgen. De wc-deur is een inklapbare schuifdeur die niet op slot kan. Achja, de deur zit dicht en dat zal wel het teken zijn dat de wc bezet is ;-)

Via een goed te berijden zandweg naar Capel (klooster) Ermita de Santa Caterina. De vrijwilliger deed net de boel op slot, maar hij heeft voor mij de deur weer open gedaan. Wat een juweeltje dat kerkje. We praten met handen en voeten en gebroken Engels. Wat ik begreep uit zijn woorden zijn ze met vrijwilligers bezig om de muren schoon te krabben want onder de verf zit een muurschildering (fresco). Hij vroeg of ik nog koffie ging drinken. Er waren nog 3 andere mannen in het primitieve café en één vrouw: Joseph, Marti, Aroma en de vrouw was vernoemd naar het kasteel Montgri. Het was een leuke conversatie en ik mocht de koffie niet betalen! Wat een leuke ontmoeting. Zulke ontmoetingen zullen mij ook wel te wachten staan als ik naar Santiago de Compestela ga wandelen :-)

En nu overnacht ik op een camperpark in Palamos. Via het centrum ben ik daar naar toe gereden en ik weet nu al dat ik hier nog een nacht verblijf. Morgen lekker shoppen en een leuk menu-tje scoren, misschien wel oesters, want Palamos zit aan een vissershaven. Weersverwachting morgen: zonnig en 15 graden. Ik ga nog niet naar huis!

Ik kreeg het in de camperbus niet erg warm met mijn elektrische kacheltje, deze is ook maar 500 watt. Ik heb hem nu aan het verlengsnoer gedaan en vanaf de voorkant staat hij mij warmte te blazen. Het is nu warmer, ik zie net op de weer-app dat de temperatuur buiten ook warmer is 😃

Donderdag 18 januari 2018

Maandag ochtend sta ik met mijn Duitse camperburen te kletsen, hoor ik ineens: Goedemorgen, ik groet terug en heb dan pas in de gaten dat het Gerrit en Joke de Graaf zijn van de vorige camperplek. Dat was een leuk weerzien!

Smiddags even naar het centrum gelopen en een hapje gegeten. Zaten bij dat restaurant een echtpaar en een broer van de vrouw. Ze komen uit Rusland en het echtpaar woont sinds een jaar in Palamos. Op hun verzoek heb ik mijn menu samengesteld. Je kan in Frankrijk en in Spanje een heerlijk menu-tje nemen voor rond de 15 euro... kan wezen dat er nog 10% bijkomt voor belasting of voor gebruik van serviesgoed. Het werd gekookte mosselen als voorgerecht en een soort gebakken vermicelli in olie met inktvis en 1 gamba in een tomatensaus doorgekookt. Was lekker en een flan als toetje met slagroom en caramelsaus. Gezellig met de russen gepraat zover het mogelijk was met gebrekkig Engels. Ze vonden Nederland ook geweldig en zoute haring. Boodschappen had ik voor het eten algehaald. Ik had weer van alles verzameld en de caissière gaat het dan afwegen maar het moest allemaal wel apart in plastic zakjes, pfff wat een plastic, deze hebben we weer gebruikt als afvalzakjes.

Nog even geborreld met Gerrit en Joke. De tijd vliegt voorbij!

De dinsdag ben ik zelf even met de fiets naar het centrum gegaan, weer lekker gegeten, de russen gisteren hadden heerlijke gefrituurde inktvis. Nou dat smaakte heerlijk, ik mocht proeven. Dus ik bestellen bij de ober, kreeg ik inktvisringen met zo'n dik papje erom, deze bedoelde ik niet maar ja toch opgegeten en ik weet nu hoe de juiste inktvisringen heten ( wist ik veel dat daar ook nog een verschil in zit ) die met een dun beslagje heten calamaris al la Andalusië en met het dikke papje calamaris al la Romana. Zo leer je nog wat ;-) Ik had zo veel zin in die lekkere inktvis zodoende heb ik die andere ook besteld. Gelukkig waren het voorgerechtjes! Smiddags weer even geborreld bij....

Woensdag heb ik echt een luie dag gehouden, ik was de nachtje ervoor in slaap gevallen toen ik een serie aan het kijken was, ik weet nog dat het 22 uur was en dat ik Tommy heb uitgelaten en toen was het 2.39 uur en een paar afleveringen verder waar ik niks van heb gezien. Pas om 14.30 uit de pyjama en lekker wezen douchen. Later op de middag nog even gedag gezegd bij Gerrit en Joke, niet geborreld, het wordt dan zo laat en ik vind het ook heerlijk om nog even in mijn camperbusje te zitten voordat het tijd is om te gaan slapen. Morgen ga ik echt rijden richting Nederland. De Duitse buren wouden vandaag vertrekken maar vanwege het weer hebben ze besloten om hier nog 2 dagen te blijven en dan in 2 dagen terug te rijden.

Donderdagochtend de wekker om 7 uur gezet en er om 7.45 uur uitgegaan. Mijn dingetjes gedaan en om 9.30 reed ik weg. Het eerste stuk van de reis ben ik veel tijd kwijt geraakt omdat ik naar 3 farmacie ben geweest, Tommy zijn oogdruppeltjes waren op en aangezien ik niet weet hoe het in het Frans heet k

Hoefde ik in Spanje alleen het doosje te laten zien bij de farmacie, alleen de eerste 2 hadden het niet. Het is gelukt en ik heb nog goedkoop kunnen tanken in Spanje. In Frankrijk scheelt dat bijna 40 cent op  een liter. Alleen ik dacht ik gooi hem helemaal vol, nog een klein straaltje na de klik dat hij vol zit en toen ging de diesel uit de tank, weer wat geleerd om de volgende keer niet te ver gaan na de klik.

Wat een schitterende weg is het om binnendoor zonder tolwegen te rijden naar Clermont de Fernand, ook snelwegen gehad maar de wegen liep ook door de bergen en de dorpjes, zelfs op 1100 meter hoogte. En toen was de zon op.... de regen viel en het werd mistig. De planning was om rond 500 km te rijden, het werd al wat donker en het was tijd om een overnachtingsplekje te zoeken, het liefst niet hoog in de bergen want dat zou ook betekenen dat het een koude nacht werd. De afslag genomen bij Saint-Flour, ik zag vanuit de snelweg een plaatsje op een berg, daar gaan we naar toe, pfffff wat een smalle straatjes maar wat mooi, alleen de parkeerplaatsen waren vol en het was te krap voor mijn auto. Helaas, we zijn weer verder gereden, ondertussen was het pikkedonker. Nog een stuk snelweg en toen dacht ik Brioude, volgens mij moet dat wel wat zijn ( zomaar een gokje). Niet op een camperplaats, daar was geen camper en te eenzaam, dus opzoek gegaan naar een parkeerplaats in het centrum. Gelukt! Tommy eten geven en zelf eten en dan op tijd naar bed. Het was een inspannende dag maar een mooie rit gehad! De volgende dag verder gereden naar Givet en daar weer overnacht om de volgende dag naar huis te rijden. Wat is het weer heerlijk om thuis te zijn! **Afgelopen donderdag was er een zware storm geweest in Nederland! Veel beschadigd en bomen omgevallen.

1. Ria Wever:
    11 februari 2018
    Leuk om te lezen! En wat heerlijk om allerlei streekgerechten te proeven.
  2. Els:
    11 februari 2018
    Weer mooi geschreven Hortance , en fijne ervaringen heb je weer opgedaan.
  3. Erik Katgerman:
    11 februari 2018
    Het is weer een levendig verslag. Beetje wei ig gitaar praats maar het is je vergeven.
  4. Jan en gerrie:
    11 februari 2018
    Weer een heel leuk verslag ,we genieten er van.
    Op naar het vlg avondtuur.
    dank.
  5. Tiny Hanssen:
    12 februari 2018
    Hallo Hortance.
    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven . Het is duidelijk dat je genoten hebt van de omgeving en de heerlijke menu tips van de plaatselijke horeca.
    Ik vind het knap dat je dit allemaal lekker in je eentje doet. Nou ja ...met Tommie natuurlijk.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Liefs vanuit Heythuysen.
  6. Ietje Jeswiet:
    12 februari 2018
    Lieve Hortance
    Een mooi verslag. Ik kan zo meereizen met jullie.
    Bijzonder dat je dit zo doet, alleen met Tommie.
    Elke keer weer je plan trekken en beslissen waar je naar toe gaat en wat je gaat doen. Leuk al die verschillende eetbelevenissen.
    En ......altijd fijn om thuis te komen.
    Groetjes Ietje
  7. Els:
    14 februari 2018
    Leuk reisverslag; zie het zo voor me! Blijf het ongelooflijk stoer vinden.
  8. Nancy Rietveld:
    17 februari 2018
    zo dat was weer een volgens mij fantastische vakantie. het is erg plezierig om kennis te nemen van alle wederwaardigheden die je onderweg tegen kwam. als je alleen reist dan zijn de ontmoetingen onderweg vaak anders dan dat je met meerderen reist. je slaat je er vrouwmoedig doorheen. chapeau! hopelijk gaat het weer wat beter met de ogen van Tommy.
    groetjes Nancy en Ingrid