Dag 6 traject Rocroi Reims 15 oktober 2018 ( Grandchamp 0 km)

15 oktober 2018 - Grandchamp, Frankrijk

Dag 6 traject Rocroi - Reims 15 oktober 2018 ( Grandchamp 0 km)

Wakker geworden...... even buiten een kop koffie gedronken met het mooie uitzicht over het bos en toen heb ik besloten om niet verder te gaan wandelen. Ik heb gevraagd aan Jos of het goed is of ik hun vandaag mag meehelpen bij het oogsten van de appels ipv van te wandelen om het leven op het platteland ook eens mee te maken. En dat mocht :-)

Ze zouden verschillende adresjes afgaan om de appels te plukken van mensen die niks met de appels gaan doen. Van de appels wordt er appelsap, compote, appeltaart, appelstroop etc. gemaakt. Er worden wat flessen sap weggeven als dank voor het oogsten van de appels, wat flessen voor eigen gebruik en de rest wordt verkocht zodat ze de opbrengst weer kunnen gebruiken om andere zaken mee te betalen. Ze proberen zoveel zelfvoorzienend te zijn maar voor sommige dingen heb je ook geld nodig ( denk aan boodschappen, onderdelen, verzekeringen, ziektekosten, zaden etc.. Een mooi systeem zo!

Alain en Vevienne (Franse buurtgenoten) kwamen op de koffie, er worden dan wat dingen uitgewisseld en ze brachten vlees mee voor de dieren die zij niet opaten. Bij hun mochten we ook de appels oogsten, bij Vevienne haar moeder ook, die had ook nog wat appelbomen in haar tuin. Ze gaf me wel als tip mee om met het oogsten geen mini-rokje aan te doen ;-) Even later komt er een echtpaar uit België nog even voor de koffie en wat eitjes kopen. Het echtpaar heeft hier in de buurt een tweede woning. Griet had de dag ervoor Pesto gemaakt en voor de vrouw een pesto zonder olijfolie omdat zij daar een allergische reactie van krijgt. Ze was dolgelukkig met de pesto :-) Griet kan meerijden als het echtpaar weer naar huis gaat, zodoende heeft zij geen auto nodig of ze pakt de trein als het nodig is. Een mooie wisselwerking zo om elkander te helpen!

Aan het einde van de dag nog even bij Matthieu langs en daar lagen heel veel mooie rode appels. Ons avondeten waren de kliekjes van een paar dagen en het was heerlijk smullen met een glaasje rode wijn erbij.

Het was een heerlijke zonnige dag om de appels te mogen oogsten in een weiland tussen de kippetjes en het leven  van een dag bij een boer in Frankrijk te mogen meemaken. Er bewust van te zijn welke weg de appels afleggen voordat het bij de consument komt. Als ik de volgende keer appelsap drink zal ik mij hier meer bewust van zijn en niet zomaar in één keer achter elkaar alles opdrinken. De volgende keer ga ik weer verder met wandelen richting Santiago del Compestella ( die loopt niet weg!)

Het was een heerlijke zonnige wandelweek met mooie ontmoetingen waarvan ik heb genoten, heb geleerd en om dankbaar te zijn voor de natuur..... eigenlijk voor alles! en morgen gaan we weer naar huis waar het ook heel fijn is!

Lieve wandelgroetjes van Tommy en Hortance en tot de volgende keer :-)

1. Erik Katgerman:
    18 oktober 2018
    Dank je wel voor het delen van jouw mooie avontuur Hortance. Ik heb er van genoten.
  2. Nancy Rietveld:
    19 oktober 2018
    zo, ik heb al je verhalen maar in 1x gelezen. dat geeft een goed beeld van wat je zoal deze wandelweek hebt meegemaakt en dat is nogal wat. een lekke band, smalle doorgangen met prikkeldraad aan weerszijde, maar vooral het blijven ontmoeten van prettige fransen en kennissen-vrienden. een prachtige combinatie waar je weer even op kunt teren lijkt mij. verder heb je heerlijk wandelweer volgens mij als ik de foto´s met blauwe luchten zie. nog wat nuttig geweest op de boerderij ha, ha, altijd leuk. ik zou zeggen groetjes en tot ziens in december. Ingrid en Nancy
  3. Patrick:
    19 oktober 2018
    Mooi hoor dat je de tijd om mee te helpen om appels te plukken met de mensen daar
    Graag wil ik jou bedanken voor deze mooie verhalen

groetjes
    Patrick
  4. Karin:
    20 oktober 2018
    Mooi en leuk om jullie te mogen volgen tijdens deze wandeling. Fijn dat het een mooie week geweest is waar je hebt genoten van de mooie omgeving en de mensen daar. Ik verheug me op jullie volgende wandeltocht! Liefs voor jou en Tommy, 😘😘😘